I tvivl om kosten

15. november 2008

Alder:
6 mdr.

I tvivl om kosten

Hej Helen.

Min datter er nu næsten 6 måneder gammel (om 3 dage) og har fået grød + mos siden hun var 4 måned.

Hun har ellers været glad for grøden og mosen, men det virker nu som om hun keder sig med det. Det er svært at fange hendes opmærksomhed når der skal spises, så ofte i den sidste uges tid, giver vi op og hun får en flaske i stedet for eller lidt senere.

Hun har altid fået majsgrød og rismelsgrød, med lidt frugttopping, men det virker som om hun ikke gider det mere, jeg prøvede så med hirseflagegrød og så ville hun igen gerne spise med velbehag, så måske er hun bare træt af rismel og majsmel. Mon det kan være rigtigt? Nu må hun så heldigvis begynde at få noget andet :-)

Ang mosen om aftenen, så er jeg nok ikke så god til at variere det, det bliver ofte (faktisk altid) kartoffel/gulerodsmos. Jeg ved godt at jeg skal have andre grøntsager indenover og vi prøver. Men må hun begynde at få kød når hun nu er 6 måneder gammel? Er det blot hakket kød hun skal have?

Vi har en rytme der hedder:

Vågner kl. 5.30-6, så står vi op, da hun IKKE vil sove mere, får en flaske (spiser mellem 100-120 ml)

Formiddagssøvn kl. 7.30 - 9.30 (hun kan ikke være vågen mere end 1½-2 timer om morgenen, så derfor bliver hun puttet tidlig der.) Så får hun grød omkring kl. 10 og en flaske inden hun bliver lagt til middagssøvn. (spiser mellem 100-150 ml)

Middagssøvn 12 - 14

tilbydes 2 flasker om eftermiddagen (spiser mellem 100-150 ml)

Sen eftermiddagssøvn på ½-1 time omkring kl. 16 eller 17.

Ca kl. 17.30 får hun mos, herefter hygger vi lidt, så får hun et bad og bliver tilsidst puttet på en flaske vælling (180 ml) omkring kl. 19 og sover ca 15-30 min efter.

Herefter får hun 1 -2 flasker MME (100 ml) i løbet af ...

Annonce

... natten.

Nu hvor jeg ser vores rytme på skrift, tænker jeg om hun får for mange flsker MMe i løbet af døgnet?

Hun får grød så tidlig om formiddagen, fordi jeg har erfaret at hun ikke rigtig spiser noget hvis hun får det efter sin middagssøvn og jeg måske syntes at der så er for kort tid mellem grød og mos. Men samtidig syns jeg at der er lang tid mellem grød og mos som det ser ud nu. Men skal hun ikke også begynde at have 3 måltider? Kan du ikke prøve at give mig din vurdering af en madplan ud fra hvordan vores døgnrytme ser ud, når hun nu vågner så tidlig.

Må hun få andet end vand af koppen? Har prøvet med MME, men det duer ikke, hun kan ikke finde ud af at det pludselig kommer af koppen. Jeg tænker på om hun må få sødmælk, eller det blot er bedst med vand. Hun er god til at drikke af koppen og drikker ofte et helt "baby" glas.

Jeg tænker på, hvad med mellemmåltider? Som det ser ud nu får hun sommetider frugt, hun elsker at få en appelsin og sutte på og undesøge og lege med. Desværre kræver det top til tå vask og rent tøj, så det er altså kun èn gang om dagen hun får lov til dette. Pære og melon har jeg prøvet, men det får hun knækket over og får mindre stykker i munden, så det tør jeg ikke rigtig give hende.

Jeg syntes jeg mangler noget at give hende og sidde med især når jeg / vi spiser. Hun har sit legetøj, men det er helt tydeligt at hun godt ved at det vi har er mad og hun rækker ud efter det og giver tydelig tegn til at hun vil også have! og bliver sur hvis hun ikke får. Jeg har prøvet at give hende lidt flutes og det vil hun meget gerne have, men jeg har selvfølgelig været meget tilbageholden med det, da hun knap er 6 måneder.

Det blev længere end beregnet og vist også mere rodet :-)

Henriette.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre