Brev:
I tvivl om kosten
15. november 2008
Alder:
6 mdr.
I tvivl om kosten
Hej Helen.
Min datter er nu næsten 6 måneder gammel (om 3 dage) og har fået grød + mos siden hun var 4 måned.
Hun har ellers været glad for grøden og mosen, men det virker nu som om hun keder sig med det. Det er svært at fange hendes opmærksomhed når der skal spises, så ofte i den sidste uges tid, giver vi op og hun får en flaske i stedet for eller lidt senere.
Hun har altid fået majsgrød og rismelsgrød, med lidt frugttopping, men det virker som om hun ikke gider det mere, jeg prøvede så med hirseflagegrød og så ville hun igen gerne spise med velbehag, så måske er hun bare træt af rismel og majsmel. Mon det kan være rigtigt? Nu må hun så heldigvis begynde at få noget andet :-)
Ang mosen om aftenen, så er jeg nok ikke så god til at variere det, det bliver ofte (faktisk altid) kartoffel/gulerodsmos. Jeg ved godt at jeg skal have andre grøntsager indenover og vi prøver. Men må hun begynde at få kød når hun nu er 6 måneder gammel? Er det blot hakket kød hun skal have?
Vi har en rytme der hedder:
Vågner kl. 5.30-6, så står vi op, da hun IKKE vil sove mere, får en flaske (spiser mellem 100-120 ml)
Formiddagssøvn kl. 7.30 - 9.30 (hun kan ikke være vågen mere end 1½-2 timer om morgenen, så derfor bliver hun puttet tidlig der.) Så får hun grød omkring kl. 10 og en flaske inden hun bliver lagt til middagssøvn. (spiser mellem 100-150 ml)
Middagssøvn 12 - 14
tilbydes 2 flasker om eftermiddagen (spiser mellem 100-150 ml)
Sen eftermiddagssøvn på ½-1 time omkring kl. 16 eller 17.
Ca kl. 17.30 får hun mos, herefter hygger vi lidt, så får hun et bad og bliver tilsidst puttet på en flaske vælling (180 ml) omkring kl. 19 og sover ca 15-30 min efter.
Herefter får hun 1 -2 flasker MME (100 ml) i løbet af natten.
Nu hvor jeg ser vores rytme på skrift, tænker jeg om hun får for mange flsker MMe i løbet af døgnet?
Hun får grød så tidlig om formiddagen, fordi jeg har erfaret at hun ikke rigtig spiser noget hvis hun får det efter sin middagssøvn og jeg måske syntes at der så er for kort tid mellem grød og mos. Men samtidig syns jeg at der er lang tid mellem grød og mos som det ser ud nu. Men skal hun ikke også begynde at have 3 måltider? Kan du ikke prøve at give mig din vurdering af en madplan ud fra hvordan vores døgnrytme ser ud, når hun nu vågner så tidlig.
Må hun få andet end vand af koppen? Har prøvet med MME, men det duer ikke, hun kan ikke finde ud af at det pludselig kommer af koppen. Jeg tænker på om hun må få sødmælk, eller det blot er bedst med vand. Hun er god til at drikke af koppen og drikker ofte et helt "baby" glas.
Jeg tænker på, hvad med mellemmåltider? Som det ser ud nu får hun sommetider frugt, hun elsker at få en appelsin og sutte på og undesøge og lege med. Desværre kræver det top til tå vask og rent tøj, så det er altså kun èn gang om dagen hun får lov til dette. Pære og melon har jeg prøvet, men det får hun knækket over og får mindre stykker i munden, så det tør jeg ikke rigtig give hende.
Jeg syntes jeg mangler noget at give hende og sidde med især når jeg / vi spiser. Hun har sit legetøj, men det er helt tydeligt at hun godt ved at det vi har er mad og hun rækker ud efter det og giver tydelig tegn til at hun vil også have! og bliver sur hvis hun ikke får. Jeg har prøvet at give hende lidt flutes og det vil hun meget gerne have, men jeg har selvfølgelig været meget tilbageholden med det, da hun knap er 6 måneder.
Det blev længere end beregnet og vist også mere rodet :-)
Henriette.